Vi lander i Hanoi

Trætte og forkomne. Heldigvis kan vi slumre lidt på hotelværelset mens vi venter på Steen, der valgte den langsomme flyrute herned.
Udenfor hotelværelset kan man høre den blide summen af talrige scootere. Der bor ca. 6 millioner indbyggere i Hanoi, og vi er overbevist om at mindst halvdelen ejer en scooter - og at de at de alle både kører samt dytter på samme tid. Dvs. hele tiden.

Og det stopper aldrig!

Om aften fandt vi en fin udsigtsrestaurant. Det eneste fine var godt nok udsigten, da kaffen var totalt udrikkelig! Vietnamesisk kaffe (med "mælk") består af en hvid sukret sirup i bunden, og så lidt halvlunken sød kaffe oveni. Væskerne blandes ikke af sig selv, hvilket godt kan være en fordel. Men dette var første aften, og jeg vidste endnu ikke at det var dumt at røre rundt i kaffen.

Turistdagen

Vi ignorerer de kommende strabadser og bruger første hele Vietnam dag på museer. I hvertfald indtil frokost.
Her er vi på etnologisk museum, hvor der var bygget huse fra forskellige stammer.

Damehuset

Min personlige favorit. Fælleshuset for den eneste matriarkalske stamme der var repræsenteret på museet!
Søren kunne godt lide at gå op ad trappen...

Arkitektur

De fleste huse er et par etager høje og smalle. Bredden er ca. som en garageport. Og så er de forberedt på kommende naboejendomme. Der er i hvertfald kun vinduer til een side!
Sandsynligvis er det den bedste byggestil, når man ønsker at holde varmen ude, men underligt ser det ud.

Dukketeater

Vietnamesisk dukketeater kan sagtens foregå i vandet. Desværre var der ikke lige en forestilling i gang da vi kom forbi, men der var da mænd der futtede rundt i det beskidte vand og så travle ud.

Hanoi Hilton

Vi nyder en god og våd frokost. Maden var udemærket, måske med undtagelse af fiskemaverne, der smagte lidt af kranspulsåre. Og grisefødderne var lidt fede i det, men trods alt godt krydrede. Vodkaen gled bare ned. Og efter et par glas gled fødselaren ved nabobordet også ned ad stolen.
Bagefter tog vi på Hanoi Hilton, et tidligere fransk fængsel. Resterne fungerer i dag som museum.

Gæt engang

Hvem har mon været arkitekten bag dette fængsel? :D

Lao Cai

Vi er taget med nattoget til Lao Cai, og er næsten udhvilede da vi ankommer tidligt om morgenen. Efter en god gang nudelsuppe til morgenmad er vi klar til en lang køretur i bjergene.

Flodsejlads

Efter et par timers kørsel bliver vi smidt af i svinget. Det er lidt uklart hvad der skal foregå, andet end en lille gåtur ned til floden for at strække benene.

Det viser sig at være en lidt længere smuttur, så vi ærgrer os over at kamera, vand og penge er efterladt i bilen... Heldigvis er Steen altid beredt, så han får lov at bidrage positivt på billedsiden. Heden er trykkende og sandet skoldhedt!

Afslapning

¨ Vi nyder at blive transporteret til vands, og får kølet tæerne og hvilet øjnene.

Steen holder udkig

Lokalbefolkningen

Langs med floden bor Flower Hmong folket, der er let genkendelige i deres flotte farvestrålende klædedragt. Denne dag er den åbenbart lidt varm at have på så nogle af drengene har valgt et mere køligt alternativ.

Bac Ha Marked

På dette kvægmarked er der overtal af Flower Hmong. Vi kigger begejstret på deres flotte tøj og overvejer om det kun er for at tækkes turisterne at de går således klædt. Det lader dog ikke til at være et paradenummer for vores skyld, selve markedet virker meget autentisk med et minimum af udlændinge. Men man kan naturligvis købe farvestrålende tasker og andre nemme souvenirs.

Her sælges heste og vandbøfler i stor stil! En hest koster ca. 5.000.000 dong.

Vietnamesisk fastelavn

Hjemme på hotellet høres en forfærdelig larm fra gaden. Det viser sig at være den 11. august - godt nok i måne-kalenderen. Og lige netop denne dag besøger børnene hvert eneste af byens huse. De medbringer en drage og en masse larm. Det kalder de så et teaterstykke og kræver at tilskuerne betaler for opførelsen. Dragen er flot og larmen enorm - de mindste børn kan heller ikke lade være med at holde sig for ørerne.

Mountainbike turen

Vi starter heldigvis med at køre nedad fra Heavens Gate til frokostbyen, ca. 30 km. Udsigten er flot men suser lidt hurtigt forbi.

Frokostby

Efter en blæsende nedtur holder vi et par timers frokost i en lille by i dalen. Så kan vores guide også lige nå at se dagens afsnit af en meget virkelighedstro kinesisk serie med et par der kan flyve og en masse papmache drager & troldmænd.

Cykeludsigt

Turen op ad bakke er startet, og vi har masser af tid til at tage billeder.

Jette på cykel

Jeg cyklede alle 14 km op ad bakken. Men så var jeg også klar til et lift!

Pause i vejkanten

Mens vi venter på Søren... (den lille sorte klat på billedet). Han påstod at cyklen bremsede hele tiden. Det gør cykler, når man møder en 10% stigning...

Søren er nået frem og sidder og bander lidt. Vi andre lytter til insekterne der minder om trykluftsbor og vinkelslibere.

Black Hmong

Vi cykler i Black Hmongs område, ude på markerne kan man se de små sortklædte piger høste pr. håndkraft. Imponerende nok når de en hel mark på relativt kort tid! Det sorte tøj er tykt og varmt (og farven smitter af). Det må være ganske ubehageligt at være en Hmong!

Fiskeopdræt

De firkantede bassiner der ligger langs vejkanten er ikke swimmingpools men bliver brugt til at opdrætte fisk.